YouTube guide

Guide: Få flere YouTube-visninger på professionel vis

30. jun 2017
- af Alex Cox - Alt om DATA

YouTube er et mysterium, lige dele videohosting-website og en mystisk, ubegribelig og evigt foranderlig algoritme. Det er en stadig kamp at få sit indhold ud til beskuerne. Hvis man er heldig, står de i kø, men sandsynligheden taler for, at de ikke gør det. I praksis kan man kun håbe på at gøre sine videoer så interaktive som muligt.

I denne guide viser vi, hvordan du kan bruge YouTubes egne værktøjer til at tilføje links, referencer til dit øvrige indhold og kvalitetsforbedringer, der gør oplevelsen behagelig for brugerne.

Vi ser også på, hvordan du kan tviste algoritmen til din fordel. Som så mange andre Google-projekter har YouTube indført disse funktioner i småbidder. Der er ingen synderlig synergi mellem dem, og der er derfor meget at lære. Men hvis man griber det rigtigt an, kan man øge antallet af seere.

1. Videoudvikling
Tag det nu roligt. Før du går i gang med YouTubes værktøjer, skal du tænke i de rigtige baner, når du laver dine videoer. Hvis du refererer til noget fra en af dine tidligere uploads under en optagelse, skal du gøre et notat, for du kommer til at føje et link til den senere. Husk at inddrage en grafik med et abonner-ikon et sted i din video.

Du kan overveje at oprette et slutkort med klip fra tidligere episoder, som du har uploadet – det opmuntrer seerne til at se mere på dit værk. Hvis du kører en serie, bør du tænke på at inddrage lidt af den næste episode som en teaser. Det er små ting, men de er vigtige, hvis man vil have fat i sit publikum.

Se også: Guide: De bedste TV-skærme til spilkonsollen

Tænk over din video-thumbnail. Den er vigtig, når seerne skal hentes ind til din kanal, og den er langt vigtigere end nogen klik-lokkemad. Bevares, der findes folk, som har gjort stort indtryk på YouTube uden skræddersyede thumbnails, men der er ikke mange af dem, og du kommer næppe til at slutte dig til skaren.

Sørg for, at dine thumbnails er iøjnefaldende, spændende og på et professionelt niveau. Hvis din branding er i orden, kommer resten af sig selv.